ochtendroutine
Ervaren vitaliteit coach & veerkracht trainer voor professionals, Jacqueline te Brake

Jacqueline te Brake

20 maart 2018 in Mijn Challenges

6 minuten leestijd

Mijn ochtendroutine

Het is nu ongeveer 1 jaar geleden dat ik The Miracle Morning van Hal Elrod las. En begon toe te passen. Een ochtendroutine in 6 stappen. Ik moet heel eerlijk bekennen, ik vind het een prettige ochtendroutine. Ik heb er veel profijt van gehad. En nog steeds heb ik er profijt van. Al was het alleen al de mindset waarmee je de routine doet. In 6 minuten of 60 minuten dat maakt niet uit. Makkelijk te onthouden omdat hij de 6 stappen zijn life -SAVERS heeft genoemd.

Ik zal er straks nog wel wat dieper op ingaan. Bij deze alvast de infographic die ik er van gemaakt heb. Nou, dan weet je wel dat het menens is, toch? 😉

Hieronder vertel ik je wat deze ochtendroutine inhoudt, mijn eigen routine en wat de voordelen zijn.  

life savers hal elrod

Inhoud

Wat is de Miracle Morning?

Zoals gezegd is de Miracle Morning een ochtendroutine. 
En o ja….Hal Elrod geeft ook nog mee dat deze ochtendroutine je leven gaat veranderen voor 8.00u in de ochtend. Sterker nog, dat je zelfs blij wakker wordt en mega productief gaat zijn. 

Ik beken. In het begin had ik even iets van ..ja ja. Maar eerlijk is eerlijk, nu durf ik te zeggen JA JA! 
Ik heb gewoon een tijdje de 6 stappen gedaan en het werkte. Super relaxed. Ook als je een keer minder tijd hebt in de ochtend. Je doet dan elke stap in 1 minuut. No problem.
Ik ga hier niet alle 6 stappen uitgebreid bespreken. Dat heb ik al eens gedaan in een ander lang artikel. Daarin staan alle stappen beschreven met nog een aantal tips van mijn kant.

Hoe vaak ik niet hoorde van vrienden en klanten om mij heen, dat het gewoon niet zo simpel kan zijn.
Tja, het is heel simpel en het werkt. Ik houd wel van simpel.
Probleem is, dat de meeste mensen het dan te vaak te makkelijk vinden en denken dat het niet werkt.
Laat ik het nog een keer herhalen. Het is simpel en het werkt.

 

Hoe ziet mijn ochtendroutine eruit?

#1 Ik doe mijn ogen open om 7.00u. Nee, ik ben niet zo’n vroege vogel. Daarbij zijn mijn kinderen ook oud genoeg om zelf te bepalen wanneer ze naar bed gaan en wanneer ze weer opstaan. Best wel lekker. 
Ik sta in ieder geval ruimschoots voor 8.00u. op 😉

Ik heb dan al mijn hartademhalingen /meditatie gedaan en spring dan letterlijk uit bed. Mijn manier om mezelf duidelijk te maken dat ik nog lenig genoeg ben (meer daarover straks) en vol energie de dag tegemoet stap. Ik zeg dan ook tegen mezelf: “Ik heb er super veel zin in vandaag”.

#2 Ik neem vervolgens mijn glas water met vitaminen en mijn dopper vul ik alvast met water en mineralen voor de rest van de dag.

#3 Ik pak vervolgens mijn mapje met doelen die ik voor al mijn levensgebieden heb. Zoals voor mijn gezondheid, mijn gezin en mijn werk. Het zorgt voor beelden op mijn netvlies. Daarnaast heb ik hier ook mijn affirmaties  opgenomen die ik tegen mezelf zeg.
Lang geleden vond ik dat een beetje raar, maar nu is het gesneden koek. Ik heb gelukkig ook al lang geleden geleerd, dat mijn brein instructies nodig heeft. Anders gaat het brein met mij aan de haal…. de verkeerde zorgelijke kant op. Dat wil ik toch liever voor wezen. 😉

#4 Ik schrijf op wat ik deze dag wil gaan doen. Het zijn mijn intenties voor de dag. En als ik toch aan het schrijven ben, schrijf ik meteen 5 dingen op waarvoor ik dankbaar ben. Is toch anders dan even heel snel 5 dingen noemen en hupsakee we gaan weer door. Schrijven maakt meer indruk en dat is voor dat brein – wat telkens een andere kant op wil gaan –  een goede reminder. 

#5 Ik pak vervolgens een boek. Heerlijk! Ik ben een lezer. Ik houd van lezen. Ben gek op lezen. Dus…. dat is een eitje. Heerlijk om nieuwe dingen te leren en andermans brein te kunnen lenen. Sommige mensen denken zo origineel. Zalig. 

#6 Dit is het laatste deel…. beweging. Ik heb een trampoline aangeschaft. Zo’n eentje die je gerust ook in de woonkamer kunt neerzetten. Dat heb ik dus ook gedaan, want bewegen is mijn grootste uitdaging. Ik heb dus met mijzelf afgesproken dat ik elke dag maar 3x hoef te springen. Dat is nog geen 15 seconden. Maar het helpt mij enorm. 

Als ik namelijk op die trampo sta, dan wil ik de meeste gevallen wel meer jumpen dan 3x. Het gaat om het idee dat ik er op ga staan en maar 3x hoef. Maar soms heb ik er ook de puf niet voor. Dan mag ik 3x springen en dan is het klaar. Dan heb ik mij aan mijn afspraak gehouden. Dit is voor mij de beste manier om toch elke dag … hoe weinig ook …. maar consistent een beetje beweging te krijgen.

Voor 8.00u ben ik klaar. Gedoucht en aangekleed om met mijn dag te beginnen.

 

Waarom zou je een ochtendritueel willen hebben?

Waarom zou je zo’n ochtendritueel willen hebben?
Je begint je dag op een positieve en gestructureerde manier. Met allemaal dingen die gaan over wat jij wilt bereiken. Jouw me-time zeg maar. Hoe je dag ook voor de rest verloopt. Die tijd heb je voor jezelf gereserveerd. Die heb je al mooi binnen. Een rustig begin met wat jij belangrijk vindt in je leven. Je bent meer gefocust op wat je vandaag wilt bereiken. Fijn ook voor je brein, die nu met die instructies op zak voor jou op zoek gaat naar signalen in de buitenwereld. 

Daardoor komt het ook regelmatig voor dat ik voor de middag al mijn activiteiten af heb die ik gepland had. Dat betekent dus meer tijd voor andere dingen. Je wordt in mijn beleving ook productiever. Meer gefocust. Minder afgeleid. 

Grootste voordeel van het ochtendritueel?

Ik heb het afgelopen jaar heel veel boeken gelezen, die ik ook nog eens heb omgezet in coachende samenvattingen. Kijk hier maar als het jou interesse heeft. Door elke ochtend zo’n 10 – 15 pagina’s te lezen, heb je in no time een boek gelezen.

Voorheen probeerde ik ’s avonds te lezen. Net voor het naar bed gaan. In plaats van televisie of een serie te kijken. Maar ik merkte regelmatig dat ik wel las, maar niet meer wist wat ik had gelezen. Door dat om te draaien naar meteen voor 8.00u vond ik een eye opener. Wat ik las, bleef beter hangen en zorgde ervoor dat ik er veel meer mee ging doen. 

Het grappige was ook, dat voor mij lezen een vorm van me-time was. Aan het eind van de dag. Nog even een momentje voor mezelf. Maar door die me-time van lezen naar het begin van de dag te verschuiven, leverde mij veel meer voldoening en productiviteit op!

Raad ik jou de The Miracle Morning aan?

Ik denk dat je na het lezen van mijn vorderingen met dit ochtendritueel wel begrepen heb dat ik super enthousiast ben over dit ritueel. Dus ja. Ik raad je het van harte aan. 

Als je kinderen hebt, dan kan het een uitdaging zijn om dit ’s ochtends vroeg te integreren. I know, been there too. 😉

Ik heb geen pasklaar antwoord, maar het zal je goed doen. Zeker omdat het met kids gewoon druk is door de dag heen. En voordat je eindelijk eens ’s avonds tijd voor jezelf hebt, is de pijp wel een beetje leeg. Dan ben je niet meer zo in voor een ritueeltje…. ook al hoeft die maar 6 minuten te duren. Dat heeft alles met wilskracht te maken, die net als de batterij van een mobiel, opraakt.

Mijn suggestie zou zijn om ’s ochtends een paar minuten te vinden. Zoals Hal Elrod zegt: het gaat niet om de hoeveelheid tijd die je erin stopt maar de mindset waarmee je het doet. Misschien 10 minuten eerder opstaan en 6 minuten daarvan gebruiken voor het ritueel? Uit ervaring weet ik dat dit zeer verfrissend is en verslavend gaat werken. Ik heb je gewaarschuwd!

Deze ochtendroutine maakt trouwens ook onderdeel uit van de STERKER community. Hier leer je hoe je blijvend nieuwe gewoonten integreert in jouw leven. Door het samen te doen, is de kans vele malen groter dat je doorpakt en zo ook andere resultaten in je leven gaat bereiken. 

Binnenkort komt hier de kennisbank

>>Greep op het leven

>>Werkdruk

>>Emotioneel vaardig

>>Zelfvertrouwen

>>Zelfverzekerd

>>Zinvol leven

>>Vitaliteit

>>Mentale veerkracht

>>Persoonlijke groei

>>Beweging

>>Energie

>>Ontspanning

Mindinspirations
Van der Merschlaan 68
3705TJ Zeist
0683833782