oprah winfrey
Ervaren vitaliteit coach & veerkracht trainer voor professionals, Jacqueline te Brake

Jacqueline te Brake

31 augustus 2020 in Beter denken

5 minuten leestijd

13 Dingen die mentaal sterke vrouwen niet doen

Veel van de rolmodellen die geassocieerd worden met mentale weerbaarheid, zoals Navy SEALS en topsporters, zijn veelal mannen. Sterke vrouwen die ook over deze mentale kracht beschikken, zijn minder in the picture.

Vrouwen hebben mentale kracht nodig om een positieve verandering in hun eigen leven teweeg te brengen en bijvoorbeeld een uitdaging als de loonkloof tussen mannen en vrouwen te slechten.

Hoe bouw je mentale kracht op?

Het opbouwen van mentale kracht komt overeen met het opbouwen van fysieke kracht. Als je fysiek sterker wilt worden, heb je goede gewoonten te ontwikkelen. Bijvoorbeeld de sportschool bezoeken is een goede gewoonte.

Wil je er helemaal voor gaan, dan zou je ook kunnen denken aan het loslaten van ongezonde gewoonten, zoals het eten van junkfood.

Om je mentale spieren te ontwikkelen, heb je net als bij het ontwikkelen van fysieke kracht, in actie te komen en te oefenen. Zoals het ontwikkelen van goede gewoonten als dankbaarheid. En het loslaten van ongezonde gewoonten die jouw mentaal uitputten.

Volgens de Amerikaanse psychotherapeute en best selling auteur Amy Morin van ’13 Dingen die mentaal sterke mensen niet doen’, bouwen mannen en vrouwen op dezelfde manier mentale kracht op. Het geslacht speelt daarin geen rol.

Maar … als het gaat om contraproductieve gewoonten – ongezonde gewoonten – die de voortgang kunnen vertragen en die je onhold kunnen zetten, dan speelt het geslacht wel een serieuze rol.

Hoe komt dat?

Door culturele normen, maatschappelijke verwachtingen en subtiele verschillen in de opvoeding van meisjes zijn juist vrouwen meer geneigd om zich bezig te houden met bepaalde ongezonde gewoonten.

Het erkennen van die ongezonde gewoonten is de eerste stap in het creëren van een positieve verandering om zo mentale veerkrachtig te worden én meer voldoening uit jouw leven te halen.

Mensen raken niet van slag door de dingen die gebeuren,
maar door hun gedachten erover

13 ongezonde gewoonten die mentaal sterke vrouwen niet hebben

#1 Zichzelf vergelijken met anderen

Je herkent het waarschijnlijk wel. Je scrolt op Instagram, Facebook of LinkedIn of bent in gesprek met vriendinnen en onbewust vergelijk jij jezelf met andere vrouwen. Ze lijken allemaal fitter, gelukkiger en welvarender. Niets ontmoedigender dan dat. Het zorgt voor een gevoel van ‘niet goed genoeg zijn’.

Vergelijk nooit jouw binnenkant met iemand anders haar buitenkant. Besteed je tijd aan het realiseren van je eigen dromen. Vergelijk jouw eigen progressie met de dag ervoor of de week of maand ervoor. 

Als je dan toch naar andere – sterke – vrouwen wilt kijken, ontdek dan wat je nog van ze kunt leren.
Veel positiever!

#2 Het nastreven van perfectie

Perfect willen zijn, zorgt voor stress. En stress zorgt ervoor dat je minder gaat presteren. Waarom die lat zo hoog leggen?

Brené Brown ontdekte dat veel vrouwen zich bezig houden met ‘Wat zullen anderen wel niet denken’ en ‘Ik ben pas goed genoeg als…’. We zetten daarom maar een muur om ons heen, zodat anderen ons ook niet afwijzen, ver- of beoordelen.

Dit streven naar goedkeuring staat een bezield leven in de weg. We horen er juist wel bij volgens Brown, als wij die muur naar beneden halen en onze authentieke, imperfecte zelf aan de wereld durven laten zien. Het voordeel is dat anderen dan ook zien dat ze niet de enigen zijn, die ook hun imperfecties hebben. 😉

#3 Kwetsbaarheid als zwakte zien

Hulp vragen is echt geen teken van zwakte. Je bent alleen maar eerlijk over waar je niet goed in bent. Je stelt je kwetsbaar op, wat ook nog eens een stuk authentieker is.

Iedereen heeft een blind spot. Iets wat je niet van jezelf ziet, maar anderen wel zien. Dus …. vraag feedback aan mensen om je heen. Ze kunnen je helpen door middel van informatie of advies, waardoor jij ook anders kunt gaan kijken.

Video afspelen

#4 Zich laten tegenhouden door twijfel en onzekerheid

Ons brein is gericht op overleven. Het zal je dus bij elke stap influisteren dat van alles fout en verkeerd kan gaan. Je zou zo maar het idee kunnen krijgen dat je niet goed, slim of capabel bent?

Trap er niet in. Laat je niet leiden door twijfels en onzekerheden: je kunt veel meer dan jij jezelf wijsmaakt. Geloof niet alles wat je denkt.

#5 Over alles te veel nadenken

Sommige dingen gebeuren. Je kunt de gebeurtenissen en ook de de mogelijke (doem)scenario’s steeds maar weer in gedachten doornemen. Ze analyseren en nog eens doornemen en analyseren. Daar verandert niets door. Het kost alleen maar heel veel kostbare tijd en energie.

Kijk welke les je hieruit kunt trekken en pas deze toe.

#6 Uitdagingen vermijden

Door uitdagingen uit de weg te gaan, kom je nergens. Stel je hebt een moeilijk gesprek te voeren of je wordt gevraagd om een presentatie te geven over jouw vakgebied. Misschien voel jij je er nog niet klaar voor, ga er toch voor. 

Kijk de angst in de ogen en ga er door heen. Gewoon door in actie te komen. Het goede gevoel en de mentale kracht komt ná de actie. Als je dat doet krijgt jouw zelfvertrouwen een boost.

Mentale kracht draait niet om positief denken. Overmatig positieve gedachten kunnen immers net zo vernietigend zijn als het hebben van overmatig negatieve gedachten. Mentale kracht gaat met name over realistisch en rationeel denken. Het draait ook niet om het najagen van geluk, wel om de juiste besluiten nemen waarmee je het beste uit jezelf kan halen. Voor mentale kracht hoef je je emoties niet te negeren, wel begrijpen hoe je emoties van invloed zijn op je gedachten en je gedrag.

#7 Bang om regels te overtreden

Meisjes krijgen vaak al vroeg in een opvoeding mee om sociaal, aardig en beleefd te zijn. Betekent dat je dan alles volgens het boekje moet doen omdat anderen besloten hebben dat het ‘zo hoort’?

Voel je niet verplicht om alles op te volgen. Je mag de regels breken. Je mag je anders kleden, gedragen op je werk als je daardoor meer jezelf bent. Soms helpt het om zo een positieve verandering te bewerkstelligen.

#8 Anderen naar beneden halen

Haal jij wel eens anderen naar beneden ten voordele van jouw zelf?
Weersta
 de verleiding om de gebreken, fouten of minpunten van een ander uit te vergroten, zodat jij er zelf beter uit komt.

Af en toe jaloezie voelen is normaal maar afgunst is ongezond. Je concentreert je niet meer op je eigen pad en beschadigt relaties. Vaak ligt hier onzekerheid aan ten grondslag.
Je kunt je beter focussen op je eigen sterke punten. En oefen in het blij zijn voor een ander. Je wordt er echt sterker van. 😉

#9 Potentie laten bepalen door anderen

Ben jij gaan geloven wat anderen over jou zeggen. Bijvoorbeeld dat je niet goed bent in zingen of tekenen of in je baan? Als je dat bent gaan geloven, zonder te fact checken bij jezelf, dan laat jij het toe dat anderen jouw potentie beperken.

Weet waar je goed in bent en waartoe je in staat bent.
Geloof in jezelf en laat je niet tegenhouden door afwijzing of kritiek van anderen.

#10 Zichzelf de schuld geven als er iets fout gaat

Als jij een fout maakt, wat is dan het eerst wat jij doet?
Vaak geven wij onszelf enorm op onze donder. Wij zijn zelf onze grootste criticus. 

Verantwoording nemen voor je fouten is belangrijk, maar waak ervoor dat je jezelf geen verwijten blijft maken. Die zorgen ervoor dat jouw mentale veerkracht dramatisch afneemt. Kijk naar het gedrag wat geleid heeft tot het resultaat. Kijk welke les je hieruit kunt leren en pas die de volgende keer toe.

Als een vriendin van jou deze fout maakt, wat zou je dan tegen haar zeggen?
Dat is jouw advies aan jezelf. Compassie-vol.

#11 Hun mond houden

Vind jouw stem. Want die heb jij!
Zeg wat je te zeggen hebt.
Je verdient het om gehoord te worden.

#12 Bang zichzelf opnieuw uit te vinden

Het leven is geen gestortte pap!
Je verandert door de tijd heen. Je prioriteiten, wat je waardevol vindt, dat is niet het hele leven hetzelfde. Je gaat door verschillende fasen van je leven heen.

Waarom dan niet op z’n tijd jezelf ook eens onder ogen komen en jezelf opnieuw uitvinden. Opnieuw je dromen neerzetten. 

#13 Succes kleiner maken

Heb jij moeite om een compliment te krijgen?
Veel vrouwen hebben moeite met het in ontvangst nemen van complimenten omdat ze bang zijn arrogant over te komen. Ze gaan omslachtig vertellen dat het niet zoveel voorstelt of gaan snel een ander ook een complimentje geven. Niet doen!

Als je ergens hard voor gewerkt hebt, verdien je toch ook alle lof en credits?
Zeg gewoon ‘dankjewel’. Laat het daarbij qua tekst en wees trots op wat je bereikt hebt.

Hoe nu verder?

Hoe sterk jij je ook voelt, er is altijd ruimte voor verbetering.
Het verfijnen van jouw mentale spieren – om zo beter te kunnen denken, voelen en handelen – helpt je om veerkrachtiger in het leven te staan.

In de community STERKER leer je positieve gewoonten die je mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel veerkrachtiger maken en helpen wij elkaar om niet in de valkuil te trappen van de ongezonde gewoonten.

Ervaren? Er is een trial, zodat je kunt ervaren of dit iets voor je is.
 Klik hier om naar de trial te gaan.

Binnenkort komt hier de kennisbank

>>Greep op het leven

>>Werkdruk

>>Emotioneel vaardig

>>Zelfvertrouwen

>>Zelfverzekerd

>>Zinvol leven

>>Vitaliteit

>>Mentale veerkracht

>>Persoonlijke groei

>>Beweging

>>Energie

>>Ontspanning

Mindinspirations
Van der Merschlaan 68
3705TJ Zeist
0683833782